Si Manis

18 July 2012

Anak

Assalamualaikum w.b.t



Hari tu ada lah aku sepetang dengan mama kat tempat jahit mama tu.
Saja nak sembang-sembang dua beranak kann.
Yelaa, kat kampus mana ada mama yang sudi sembang-sembang macam tuu. Wuu
Time cuti cengginilah masanya :)



Topik asal dua beranak ni apa tah. Suddenly bertukar topik plak pasal sang anak-anak.
Bukan anak aku yee. I ni dop kawengg lagihh XD



Aku laa, lama sangat kat kampus kann, mana nak tahu hal semasa kat kawasan rumah tuu.
I tanya semua anak-anak jejirans I kat mama. Apa perkembangan mereka.
Ohh, bukan anak lelaki mereka yang sebaya aku yee ! bajet Menteri Besar Kampung menjaga hal ehwal penduduk and jejiranss. Ngehh.



Memacam wehh. Yang lawak pun adee. Yang buruk pun adee.
Budak-budak sekarang, sekolah rendah pun dah tahu macam-macam.
I thought, bebudaks tadika pun kott. Apetah lagi yang dah besar panjang remaja sekolah menengah -.- 
Yang pasti, yang baik kita jadikan teladan yang buruk kita jadikan sempadan dan buang jauh-jauh ke laut. Okengggg?^^,



Ada satu kes ni. Anak ni adalah anak angkat.
Tapi kesian sungguh keluarga angkatnya. Dahlah sorang tu jee anaknya.
Pandai melawan, mem-bohong, ponteng sekolah. Pengaruh kawan katanya.
Nak SPM plak tahun ni. Yang terbaru, dah kena buang sekolah dah pun sebab tiga bulan berturut-turut tak hadirkan diri ke sekolah.
Punyalah baik ibunya, tiap-tiap hari hantar anaknya itu ke sekolah. Tapi entahlah, tak tahu ke mana lepas tu dia pergi. Hmm :(



Mama cakap: "Selalunya anak angkat semua elok je jadi. Kalau mama jadi anak dotdotdott, mesti mama akan buktikan kat orang, orang lain boleh, kenapa aku tak boleh? Aku pun manusia jgak."



Yaa, sepatutnya semua orang, semua anak kat dunia ni pun mesti fikir macam tuu.



Semoga anak itu mendapat sinar dan berjaya mencari hidayah itu.
Hidayah itu sememangnya sudah ada. Tinggal kita jee yang kena gigih dah gagah dalam mencarinya.
InsyaAllah berjaya.



Harapan ibu ayah mestilah hendak anaknya menjadi yang soleh dan solehah.
Yang dapat mendoakan mereka apabila mereka sudah tiada di alam fana, alam yang sementara ini.



Sama-samalah kita cari diri kita yang sebenar di atas jalan lurusNYA.

Nampak sakinah jee keluarga kartun ni :)


#JOM JADI ANAK BAIK !^^v



3 Comments:

amal said...

Aminn , moga anak itu mndpt hidayah dan Nur dr Rabb :)

shieraridwan said...

@amal aaamin yaa rabbal aaalamin. insyaAllah \^_^/

Mat Som said...

Shiera, Selamat berpuasaaaaaaa.
Baju raya dah siap berapa pasang ek?